söndag 12 september 2010

Att lägga mörker i en sommarserie

Håller på med en serie jag pysslat med sen i somras. ska publiceras i ett fett fanzin tillsammans med andras alster, är det tänkt. Min serie blir nån slags meta-twistad deckarhistoria med noir-komplex - mycket mörka stadsmiljöer, mycket ansikten i dunkel, mycket silhuetter. Det vill säga: förbannat mycket svärta att fylla i. Detta gör jag i Photoshop. Det ger mer precision och säkerhet än att svabba på med tusch, men tar också längre tid. Speciellt som jag inte använt programmet så mycket tidigare. Känns iaf kul att sätta sig in i det lite mer!

I vilket fall, har hållit på ett tag med sida fem av serien. Inscannad (slarvigt) såg den ut som den övre bilden, och den nedra är slutresultatet. Suddade ut mycket av den ursprungliga linearten, speciellt i husfasaderna, för att få det mindre plottrigt och mer grafiskt snyggt. Överhuvudtaget har jag tagit bort mycket detaljer, skrafferingar och gråskalor; förenklat och använt mer silhuetter. Är hyfsat möjd med resultatet! Ska fixa lite till med sidan, bland annat texten.

1 kommentar:

  1. Snitsigt som helvete Martin! :) Blir jävligt bra det där alltså!

    SvaraRadera