fredag 1 oktober 2010

Tomtar

Håller just nu på med en bilderbok baserad på en gammal svensk juldikt. Ett resultat av det är att jag de senaste dagarna skissat en massa bilder på tomtar. Huvudfiguren i boken ska vara en variant på en klassisk svensk folksago-tomte, alltså de små skäggiga varelserna med toppiga mössor och kläder i brunt och grått. Samtidigt har jag valt att förlägga dikten i en modernare miljö - tomtemannen ska pulsa genom upplogade snödrivor, bo i en källare och smyga runt i tvättstugan. Det handlar alltså om en urban citytomte, och jag har försökt uppdatera kläderna lite grann. Figurerna har också fått en del drag av jultomten, framförallt luvan. Funderar på om de inte ska ha en mer konisk, klassisk Elsa Beskow-tomtemössa istället. Här är i alla fall några skisser:







 Det är för övrigt väldigt roligt att hålla på med en bilderbok; att berätta med bilder som inte ingår i en serie utan som står för sig själva. Man lär sig liksom uppskatta att rita till detaljer i bakgrunden (något jag hatar när det gäller serier), och låta varje teckning ta tid. Det enda dåliga är väl att de texter vi får använda alla är upphovsrättsskyddade - vilket innebär att jag inte kommer kunna använda bilderna i något vettigt sammanhang när jag är klar med uppgiften. Det suger ju, men vafan - det är bra övning, och rätt kul. Dessutom är vår lärare Gunna Grähs väldigt bra. Kommer kanske lägga upp bilder från boken sen!

3 kommentarer:

  1. Den med mobilen är ju fan störtskön :D

    SvaraRadera
  2. Som Calle sade... :D fast jag gillar verkligen den första som har en ICA_kasse<3

    SvaraRadera
  3. Tack hörni! :) Jag bokmärker din blogg Mirre!

    SvaraRadera