lördag 20 november 2010

100%


 Ett New York i en snar framtid, en liten krets människor, tre olika kärlekshistorier. Jag läste Paul Popes 100% för några dar sedan, och tyckte mycket om den. Tidigare har jag av någon anledning varit lite kluven till Popes yviga, energiska teckningsstil (främst i Batman year 100), men jag börjar gilla den mer och mer. I 100% passar den fint till den urbana miljön. De nerviga, spretande tuschlinjerna förstärker det kaotiska, smutsiga och mörka - i ett pulserande, proppfullt dansgolv, i en mörk bakgata i snöfall eller på en neonblinkande husfasad. Stilen förstärker också det levande och mänskliga i berättelsen. 100% handlar om människor som hankar sig fram i vardagen, som tänker, känner och drömmer. Jag gillade att historien hela tiden fokuserade på relationerna mellan dessa människor, att man verkligen brydde sig om karaktärerna på ett personligt plan. Känns som en skön omväxling från mycket annat i serieväg.

Paul Pope har för övrigt en blogg här.

Bilder hämtade från http://www.comicbookresources.com/ och http://supervillain.wordpress.com/

2 kommentarer:

  1. Såg den liggandes hos Fredrik en dag tror jag, bläddrade lite och tyckte också det såg jäkligt tjockt och trevligt ut... bra review! Man blir sugen på att läsa!

    SvaraRadera
  2. Läs den! :) Den är riktigt bra som sagt, blev inspirerad av hans tuschning - man vill liksom få till samma livfulla linje.

    SvaraRadera