fredag 29 oktober 2010

Stipendium till 7:e Oktober

Det är klart sen några dagar att vi som gör 7:e Oktober kommer få ett kulturstipendium på 5000 kr från Gävle kommun. Blev förstås otroligt glad när de ringde och meddelade detta! Eftersom vi skickade in ansökan i mitt namn råkade det bli jag som kommer få äran att ta emot stipendiet vid någon ceremoni framöver, vilket känns jättekul. Det är ju annars vi som grupp som har förtjänat det, och speciellt Calle Krantz som hållit i hela 7:e Oktober-projektet från början. Han har också skrivit om stipendiet och fanzinet här.

Pengarna kommer gå till tryckningen, och de behövdes verkligen för att få boken så bra som vi vill.

Stipendiet omnämns lite i Gävle-tidningar och på kommunens hemsida.

onsdag 27 oktober 2010

"Inre Monolog"-trailern ute!

Jag har till slut blivit klar med Inre Monolog, min sommarserie som jag pysslat med sen i juni. Känns lite stort att bläddra i det färdiga resultatet: 26 sidor serie, det längsta jag gjort, och det överlägset mest genomarbetade. Om det är det bästa vågar jag dock inte säga än. Serien kommer att ingå i fanzinet 7:e Oktober (som Calle skriver lite om här), som vi hoppas kunna trycka inom en snar framtid. Att döma av de serier jag sett andra göra kommer 7:e Oktober att bli fruktansvärt bra.

Jag fick för mig (delvis inspirerad av gårdagens b-filmskväll) att göra en fånig trailer för Inre Monolog i serieform. Resultatet ser ni nedan. Jag tänker mig texten läst med exalterad trailer-basröst. Den borde också avslutats med typ Appears only in the 7:e Oktober fanzine. Buy Now!




söndag 24 oktober 2010

Cowboy Bebop



De senaste månaderna har jag kollat på Anime-serien Cowboy Bebop. Jag har ju knappt sett nån Anime annars - typ enstaka avsnitt av Sailor Moon, Pokémon, den fluffiga barn-Mumin, samt den fantastiska Akira.

Så, Alex i klassen gav mig CB och sa att "du borde gilla den här", och jag började kolla, och det var verkligen bra. Bara introt är ju sjukt snyggt: rymdskepp, pistolskott, mörka silhuetter och vindlande cigarett-rökpelare, i grafiska och popkonst-iga färgkompositioner. Och med ett bebop-jazzigt soundtrack som verkligen sätter stämningen. Eller ja, ni kan ju kolla själva:

http://www.youtube.com/watch?v=qqvsUs-iQvg

Serien utspelar sig 2071, när jorden blivit närmast obeboelig och människor koloniserat solsystemets andra planeter och månar. Huvudpersonerna Spike, Jet och Faye är prisjägare, "Cowboys", och grundstoryn i varje avsnitt brukar vara att de letar efter någon efterlyst brottsling. Det finns influenser från alla möjliga genrer; huvudkaraktären Spike Spiegel är en blandning av desillusionerad detektiv och bounty hunter - med Bruce Lees fightingstil. När han, Faye och Jet inte är på rymdskeppet "the Bebop" vistas de i sunkiga barer, glittrande kasinon, enorma köpcentrum, dammiga ödelandskap: filmiska miljöer som inte förändrats i utseende bara för att de ligger på en annan planet. På så sätt är inte framtids-temat så framträdande som det kan vara i andra science fiction-tvserier. Miljöer och känsla kan snarare påminna om western eller noir, vilket förstärks av musiken.

För musiken är fantastisk. Den varierar sig mycket: det är främst jazz och blues, men även modernare rock och pop, Morricone-pastischer och mer rena filmmusikaliska soundtrack. Den lyfter verkligen animen, och ger en lite mer eftertänksam ton till många scener.

Så: Cowboy Bebop är action, humor och lite drama i snygg förpackning. Jag gillar´t. Ska snart börja kolla på Monster, en annan serie Alex tipsat om.

(Bilden hämtad från www.willlifedesign.co.uk/Anime.html)

torsdag 21 oktober 2010

Mer bilderbok

Här är då det andra, färglagda uppslaget i min bilderbok. Blev hyfsat nöjd, även om färgskalan kanske inte riktigt skulle förekomma i ett riktigt kök: ljusblått kakel, bruna köksskåp med svarta luckor, och avokadogrön vägg - samt ett oerhört blått golv. Men jag tycker det blev rätt fint. Blev också nöjd med den diskande tomtens creepy ansiktsuttryck, som jag tycker utstrålar en väldigt tomtemässig, lätt obehaglig godhet.


onsdag 20 oktober 2010

Bilderbok-preview!

Är inne i slutspurten med bilderboken. På fredag är det redovisning, och då ska jag ha med en färdig "dummy" - alla sidor planerade och uppskissade tillsammans med text, en framsida och en tapet, samt två helt färdiga bokuppslag.

Har mest jobbat med uppslagen. Här är ett av dem, själva inledningen i berättelsen. Det är lite blyertskladdigt och texten är censurerad, eftersom vi jobbar med upphovsrättskyddat material. Andemeningen är dock att det blåser väldigt mycket. Det tycker jag att jag har fångat rätt bra. Sen är det kallt också.

Sidorna är alltså höger och vänstersidan på ett uppslag:




onsdag 13 oktober 2010

Onsdagen

Har varit helt seg i huvudet hela dan. Kom till ateljen vid halvett-tiden och började på det andra uppslaget till min bilderbok. Bilden ska visa ett nattligt stadslandskap med virvlande snö och vindlande bilvägar. Jag har skissen klar och skulle nu färglägga det hela. Slängde första försöket rätt snabbt, det andra jobbade jag på några timmar - sen revs också det loss från ritbordet. Hade liksom ingen genomgående idé; det blev en massa spridda skrafferingar och toningar och planlöst ritande med akvarellpennor. Kunde inte bestämma mig om jag skulle använda linjeteckning eller bara färger, och det blev nåt fult mellanting. Imorrn tänkte jag testa att använda mer blyerts och mer framträdande linjeteckning. Hoppas det funkar bättre.

Sen var det i alla fall Comic Royale-kväll, och vi gjorde stafettserier. Det var väldigt roligt, och lite omväxling från skoluppgifterna. Man skriver en titel på en tom seriesida och lämnar över den till personen till höger, som ritar första rutan. Sedan skickas sidan vidare till nästa person som ritar den andra rutan, och så vidare tills två sidor är ifyllda. Resultatet brukar bli totalt ofokuserat, ojämnt tecknat och påfallande ofta rätt äckligt. Dramaturgiska vändpunkter som "Den talande bävern blottar sig plötsligt" och "Gordon Ramsay dyker upp och blir halshuggen av revolternade pilsnerkorvar" är vanliga. Det handlar, som ni hör, om odiskutabel kvalitet. Serierna hänger att beskåda vid ettornas ateljé.

fredag 8 oktober 2010

Chris Ware

Wares omslag till the New Yorker

Är i Stockholm under några dar och passade på att besöka serieteket i Kulturhuset. Lånade bland annat  några album av Chris Ware. Vi hade hans Jimmy Corrigan: the smartest kid on earth som kurslitteratur i våras, och det var något av det bästa jag läst. Det har två storylines; den ena handlar om Jimmy Corrigan, en ensam, socialt ängslig 36-åring, vars frånvarande far en dag ringer och föreslår att de ska träffas. Den andra handlar om Jimmys farfars uppväxt i sekelskiftets USA. Dessa båda historier vävs in i varandra, och bildar en slags tidslinje i USA:s historia. Boken är komplex - vilket jag insåg när jag försökte beskriva och analysera den på två sidor, vilket var typ omöjligt.

Wares stil är enkel och grafisk, men han lyckas ändå få fram så mycket atmosfär. Han kan ägna hela sidor åt att visa ett enda ögonblick, kort och vardagligt, men som ändå säger väldigt mycket. Man förstår sammanhanget, miljön och känslan direkt. Teckningsstilen är enkel, men bilderna och sidlayouten är minutiöst utformade. Ware är inspirerad av amerikansk grafisk design, arkitektur och popkonst. Vissa sidor liknar tidningsgrafik, med pilar som går kors och tvärs, och som visar hur alla personer och händelser hänger ihop. Det är formmässigt nyskapande men samtidigt gripande. Rekommenderas.



Sida ur Jimmy Corrigan: the smartest kid on earth
 Ware har dessutom gjort några sevärda animerade filmer baserade på radioprogrammet This American Life, samt denna film (här tyvärr utan soundtracket av Andrew Bird), baserad på hans tidigare serie Quimby the Mouse

Fick för övrigt prata med honom när han besökte vår utbildning i Gävle i våras. Han var sjukt trevlig, hade intressanta utläggningar och ironiserade konstant över genistämpeln han fått. Dessutom tog han emot mitt, Calles och Rickards för tillfället specialöversatta fanzin Detet: international edition och lade det i sin ryggsäck. Ett stort ögonblick.

torsdag 7 oktober 2010

Serier och riktig konst

Ett svar jag fått mer än en gång när jag sagt till folk vad jag pluggar:

Det är svårt att tänka sig ett liknande svar till exempelvis en musikskoleelev:

Bara en grej jag tänkte på...

lördag 2 oktober 2010

Mörker, mörker

En sida till från min sommarserie. Efter långvarigt övervägande har serien fått titeln Inre monolog. Har fortsatt jobba i Photoshop, där penselverktyget gått varmt.

Originalet     
Slutresultatet

fredag 1 oktober 2010

Tomtar

Håller just nu på med en bilderbok baserad på en gammal svensk juldikt. Ett resultat av det är att jag de senaste dagarna skissat en massa bilder på tomtar. Huvudfiguren i boken ska vara en variant på en klassisk svensk folksago-tomte, alltså de små skäggiga varelserna med toppiga mössor och kläder i brunt och grått. Samtidigt har jag valt att förlägga dikten i en modernare miljö - tomtemannen ska pulsa genom upplogade snödrivor, bo i en källare och smyga runt i tvättstugan. Det handlar alltså om en urban citytomte, och jag har försökt uppdatera kläderna lite grann. Figurerna har också fått en del drag av jultomten, framförallt luvan. Funderar på om de inte ska ha en mer konisk, klassisk Elsa Beskow-tomtemössa istället. Här är i alla fall några skisser:







 Det är för övrigt väldigt roligt att hålla på med en bilderbok; att berätta med bilder som inte ingår i en serie utan som står för sig själva. Man lär sig liksom uppskatta att rita till detaljer i bakgrunden (något jag hatar när det gäller serier), och låta varje teckning ta tid. Det enda dåliga är väl att de texter vi får använda alla är upphovsrättsskyddade - vilket innebär att jag inte kommer kunna använda bilderna i något vettigt sammanhang när jag är klar med uppgiften. Det suger ju, men vafan - det är bra övning, och rätt kul. Dessutom är vår lärare Gunna Grähs väldigt bra. Kommer kanske lägga upp bilder från boken sen!