lördag 19 februari 2011

Bunkerprojektet


För några veckor sedan skulle vi presentera våra idéer till terminens projektarbeten. Hade ingen aning om vad jag ville göra. Jag hade några lösa idéer, men (som oftast är fallet med mig) handlade de bara om formen - "en serie om olika människor vars vägar korsas, publicerat på en hemsida, typ som ett nät av serierutor som korsar varandra" och så vidare. Blaha. Jag fick nån idé om att göra en serieversion av John Dickson Carrs pusseldeckare Det krökta gångjärnet, men det kändes som en nödlösning.

Sen kom jag ihåg när jag för några månader sedan stötte på det här och det här blogginlägget - och blev enormt fascinerad. Gigantiska anläggningar under innerstan, konstruerade och planerade för att tusentals människor ska kunna leva där under flera månader. I Stockholm, liksom. Jag tyckte det var så intressant med bilderna på sängarna, samlingsrummen, telefonrummen; hur man försöker skapa en vardaglig trygghet inuti metertjocka lager av stål och betong. Att när panikslagna människor samlats i dessa jättebunkrar för att undgå katastrofen över ytan - då har man fixat så att de har askkoppar bredvid våningssängarna.

Jag tänkte att det skulle vara en väldigt bra miljö för en serie. Dels kan man skapa en typisk katastrof-berättelse, om hur människor hamnar i extrema situationer, hur de hanterar instängdheten, hur de samarbetar och så vidare. Det skulle vara kul i sig. Men jag blev också fascinerad av hur de som byggde skyddsrummet resonerade, hur de förväntade att folk skulle bete sig där nere - och om dessa förväntingar stämmer när riktiga människor faktiskt hamnar där nere, i det där lilla samhället i miniatyr.

Håller på och gör research nu, och det finns ju massor att kolla in - allt från svt-serien Svenska Hemligheter till arkitekturböcker, Fallout 3 och urban explorer-trådar på Flashback. Och Michel Foucaults Övervakning och Straff, som min lärare tyckte jag borde läsa. En fet lunta, men jag är ju svag för såna där knastertorrt intellektuella grejer, så det ska bli intressant.

6 kommentarer:

  1. Jag håller just på och spelar igenom spelet Underneath a steel sky, du skulle nog gilla det som fan - det är ett skitsmart och spännande peka-klicka-spel!

    Du kan ladda ner och spela det gratis här; http://www.gog.com skapa en användare, så "äger" du spelet gratis, redo att ladda hem och installera!

    SvaraRadera
  2. Jag började också skissa på lite idéer till serier efter att ha läst om de gigantiska valven under Stockholm, det är sjukt inspirerande! Spela början på Fallout 3 om du får chansen! Ska bli intressant att se vad du än gör för serie!

    SvaraRadera
  3. Vilken toppenidé! Det skulle kunna bli nåt ruskigt spännande av det. Jag skulle också rekommendera Fallout självfallet, det första spelet fungerar ju på alla datorer och är dystrast och jag tror att det är mest verklighetstroget om man tänker på hur karaktärer fungerar.

    SvaraRadera
  4. Ska bli väldigt intressant att se vad du kommer upp med :) Som Efraim sa är de första timmarna i Fallout 3 hur fränt som helst och inspirerande :) Du kan låna det av mig om du får tag i en någorlunda dator att ha det på :)

    Det är roligt med projektarbete :)

    SvaraRadera
  5. Det låter ju grymt Martin! Läste precis en rolig bok om hur en grupp människor klarade sig på en öde ö tillsammmans av Arto Paasiliina, du kan låna den till din research.
    // olle

    SvaraRadera
  6. Tack för peppen och tipsen! :) BASS har jag laddat ner nu, det blir nog en del sittande med det framöver - älskar ju Broken Sword-serien och klassiska äventyrsspel generellt, så det blir ett nöje :) Tänkte kolla upp första Fallout också, borde funka på min laptop. Tack Olle för Paasiliina-tipset, jag har läst några böcker av honom tidigare och de är ju väldigt underhållande! :)

    SvaraRadera