måndag 11 april 2011

Breakthrough

Har idag haft ett breakthrough, som man säger. Slutet på min Jaget-serie kom till mig, bara sådär; planteringarna växte upp till träd, säcken knöts ihop. Nu är det bara att klottra ner det hela. Det är ju alltid väldigt inspirerande när man får såna idéer, allt känns liksom nytt och fräscht. Om några dar kommer jag kanske blicka ner på papperet och inse att allt är skit. Men just nu: Pepp.

Det är ju så när man skapar något, iallafall för mig, att man hela tiden pendlar mellan svällande hybris och svidande självkritik. Det ena behövs för att komma framåt, det andra för att sålla bort det dåliga. Det är härligt att befinna sig i hybris-stadiet, där allt man kommer på är oerhört bra - man skriver ner allt och känner hur briljansen strömmar genom pennan. En dag senare slänger man bort tre fjärdedelar och lägger resten i "eventuellt brukbara idéer"-högen. Man ser på det man gjort och känner lite...skam.

Sen får man en ny idé, och blir åter inspirerad. Där är jag nu. Återkommer med eventuell självkritisk rant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar