måndag 16 maj 2011

Att rita en väldigt detaljerad bergvägg; och tecknarmän som gör saker tillsammans.

Är just nu inne i slutet på projektet, och har börjat göra de färdiga seriesidorna som ska utgöra en tio till femton sidor lång sekvens ur den större berättelsen. Eftersom jag vill fokusera mer på miljöer och bakgrund än i tidigare serier, så har jag valt att jobba i Photoshop. Det är ju ett litet experiment - jag har ju nästan bara jobbat med papper och tusch tidigare - men jag gillar fördelarna med att rita vid datorn. Som till exempel möjligheten att zooma, vilket gör det mycket enklare att rita detaljerade miljöer; och att det är så enkelt att ändra, vilket gör att man kan fixa till bilden i det oändliga. 



Risken med detta är att man lägger ned onödigt mycket tid på smågrejer som knappt syns i det färdiga resultatet. Ovanstående (ofärdiga) bild är från sidan när huvudkaraktären går ned till bunkern. Jag har tänkt mig att det ska likna en typisk framsprängd gång i urberget - som de delar av tunnelbanan där man inte slätat till väggarna, utan låtit berget synas fritt. Dessutom med klassiska galler-lampor och räcken.

I den här bilden har jag på grund av det digitala arbetssättet haft möjlighet att peta med detaljer som är "längre bort" på bilden. Det är skitbra att kunna göra så pass genomarbetade miljöer - men det tar som sagt tid.

I början av juni ska vi redovisa våra projektarbeten. Det verkar bli en kamp mot klockan. Igen.

PS: När jag googlade bilder av Jean Giraud (Moebius) för att få lite inspiration till bakgrundsteckning, så hittade jag de här små inslagen från fransk 70-talstv, där Giraud till sammans med bland andra Hugo Pratt och Neal Adams står och tecknar och snackar lite casual. Kul att kolla på.

3 kommentarer:

  1. hur läcker miljö som helst! :D fierce!

    SvaraRadera
  2. Weii, läckert martin! Hur långt har du hunnit?

    SvaraRadera
  3. Tackar! :) Typ fem halvfärdiga sidor, det blir som sagt tajt med tid....

    SvaraRadera