torsdag 12 maj 2011

SPX-efterpepp!

I föregående inlägg skrev jag lite om SPX11, seriemässan som gick av stapeln i helgen. Jag har kånkat, krängt och signerat fanzines; köpt på mig mängder med bra, intressanta serier; någon gång vågat växla några ord med kända serieskapare; ätit mastodont-Mongolian Barbecue-buffé; samt återupplevt den vedervärdiga plats som kallas Sergels torg (Det smärtar att säga om min hemstad, men hela det området - torget, Centralstationen, Drottninggatan och Sveavägen - hör verkligen till de platser jag minst av allt vill vistas på. Horder av folk, smuts, skräp, enorma loggor på skitfula byggnader). Kulturhuset är verkligen en oas i den omgivningen.

Men nog om det. För så här i efterhand känns festivalen oerhört lyckad. Förutom det roliga sällskapet och att det var väldigt kul att hänga med klasskompisar i Stockholm, så sålde både Jaget och Detet riktigt bra.

7:e Oktober vann dessutom Folkets pris i Seriefrämjandets fanzinetävling! Fruktansvärt roligt, och de åtskilliga timmar vi spenderat vid InDesign betalade av sig rejält.

Calle Krantz, som lett projektet från början och som tog emot priset på plats, skriver utförligare om det här, och ger dessutom en matig länklista med de tolv begåvade personer som haft serier med i boken. Kolla in dem! Dessutom omnämns priset av Fredrik Strömberg på Sveriges största serieblogg.

Det är annars väldigt inspirerande att gå omkring och bläddra i album och fanzines, att få intryck av alla olika stilar och former av serier. Blandningen av högt och lågt är spännande - hur amerikanska Eisner Award-vinnare trängs med folk som kränger snuskskämt i egenhäftade småfanzin. Det finns så mycket bra att läsa - jag köpte på mig en hel del. Egentligen mer än jag har råd med. Och då har jag ännu inte köpt ett eget ex av Comic Royale 5 - den senaste, snygga utgåvan av serieantologin som förra året vann Publikens pris.

Vill du införskaffa Detet, Jaget eller 7:e Oktober är det bara att mejla mig.

1 kommentar: