torsdag 20 oktober 2011

Gunnars entré - i färg!

Som jag skrev tidigare handlar mitt projekt delvis om att bli bättre på att använda Photoshop i mina serier och bilder. Just nu håller jag på och färglägger några sidor från min förra projektserie Skyddsrummet; kollar tutorials och pluggar in basic färgläggnings-teknik. Tar ett steg i taget.

Här är första försöket. Är inte jättenöjd med all lineart, men tycker färgläggningen blir rätt läcker. Kanske skulle den vara lite mer nedtonad, lite mattare och mörkare i färgerna.


Har också färglagt en del av linearten, vilket blir rätt snyggt på vissa ställen - men gör att till exempel ansikten får en lite upplöst, suddig känsla. Gunnar ser liksom ut att vara... täckt av damm. Vilket kanske, i och för sig, passar delar av hans personlighet. "Show, don´t tell", som man säger. Men jag tror jag föredrar när linearten är svart.


Har folk några bra tips på hur man färglägger, eller på tutorials, eller bara allmänna åsikter om sidorna, skriv gärna i kommentarerna!

4 kommentarer:

  1. Jag gillar det asmycket! Jag gillar också när linearten är svart, men jag tycker å andra sidan att färgad lineart var snyggt på skjortan av nån anledning... Skiljer på materialen lite. Kanske vore en idé att folk i avståndet eller att vissa kläder hade färgad lineart? Hursomhelst, mycket snyggt! Har själv nyligen plockat upp min dammiga ritplatta för att öva lite färgläggning... det är jäkligt svårt men kul.

    SvaraRadera
  2. Ja, det funkar bättre med svarta konturer, tycker jag. Blir så sjukt eggad av den här sidan att läsa hela serien! Kan du inte göra klart den? Snälla!

    SvaraRadera
  3. Riktigt snyggt! Tycker dock att den första är snyggare än den andra. Fortsätt köra vidare på din excentriska stil!

    SvaraRadera
  4. Ja, jag ska nog köra på svart lineart; känns mer distinkt.

    Olov: Tack!Idén med att visa luftperspektiv i lineartens färg har jag tänkt påsjälv,och det är definitivt nåt att utnyttja.

    Rickard: har börjat fundera på att göra en hel serie av det, dock kortare och kanske mindre episkt än jag först tänkte.

    Anders: Tack! Du borde också köra vidare med din excentriska stil! Mer Börje och Klas!

    SvaraRadera