onsdag 13 oktober 2010

Onsdagen

Har varit helt seg i huvudet hela dan. Kom till ateljen vid halvett-tiden och började på det andra uppslaget till min bilderbok. Bilden ska visa ett nattligt stadslandskap med virvlande snö och vindlande bilvägar. Jag har skissen klar och skulle nu färglägga det hela. Slängde första försöket rätt snabbt, det andra jobbade jag på några timmar - sen revs också det loss från ritbordet. Hade liksom ingen genomgående idé; det blev en massa spridda skrafferingar och toningar och planlöst ritande med akvarellpennor. Kunde inte bestämma mig om jag skulle använda linjeteckning eller bara färger, och det blev nåt fult mellanting. Imorrn tänkte jag testa att använda mer blyerts och mer framträdande linjeteckning. Hoppas det funkar bättre.

Sen var det i alla fall Comic Royale-kväll, och vi gjorde stafettserier. Det var väldigt roligt, och lite omväxling från skoluppgifterna. Man skriver en titel på en tom seriesida och lämnar över den till personen till höger, som ritar första rutan. Sedan skickas sidan vidare till nästa person som ritar den andra rutan, och så vidare tills två sidor är ifyllda. Resultatet brukar bli totalt ofokuserat, ojämnt tecknat och påfallande ofta rätt äckligt. Dramaturgiska vändpunkter som "Den talande bävern blottar sig plötsligt" och "Gordon Ramsay dyker upp och blir halshuggen av revolternade pilsnerkorvar" är vanliga. Det handlar, som ni hör, om odiskutabel kvalitet. Serierna hänger att beskåda vid ettornas ateljé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar