fredag 5 november 2010

Filmfestival

Den 17:e november startar Stockholms filmfestival. Har gått på två festivaler tidigare, och det är ju alltid en speciell känsla att ringa in filmer i programbladet, vandra genom novemberslasket in på Sture eller Skandia och se en film man kanske aldrig hade hört talas om annars. Oftast har jag blivit positivt överraskad, som när jag såg In Bruges - en brittisk gangsterkomedi som utspelar sig i den belgiska staden Brygge. Påminner om Guy Ritchies filmer i dialog och humor, men med mer värme i karaktärsbeskrivningen, och väldigt fint foto. Hörde ingenting om filmen före eller efter visningen, den gick inte upp på bio i Sverige. Däremot finns den med på imdb:s top 250-lista (den enda sanna, objektiva kvalitetsmätaren!).

Skulle otroligt gärna gå på årets festival också, om jag hade tid - eller, framförallt, råd. Priserna är ju lite saftiga: ett festivalkort kostar 160 spänn, och då måste man fortfarande köpa biljetter som kostar 70 eller 50 kronor. Jag som är student och allt, och bor i Gävle dessutom. Hade annars gärna sett till exempel This is England ´86, eller Cemetery Junction av Ricky Gervais och Stephen Merchant, eller kanske nån film som bara lät bra i programbladet. Men men. Så är det.

3 kommentarer:

  1. Typ värdaste inlägget XD Men jag fick ju iaf tips på In Bruges... kollade in den lite - den verkar banne mig schysst :D

    SvaraRadera
  2. Ja, jag känner att det var viktig information som förmedlades här :D Men som sagt, In Bruges är väl värd att se!

    SvaraRadera
  3. Jag är också sugen på Filmfestivalen!

    SvaraRadera